#

Уряд  УКРАЇНИ ua

Програма діяльності
Кабінету Міністрів України

Міністерство внутрішніх справ України
#
Аваков Арсен
Міністр
Відповідальний
  • Ковальчук Тетяна Іванівна
    Заступник міністра
Ціль

13.2. Людина, яка потрапила в біду (надзвичайну чи іншу життєву ситуацію, що загрожує її життю чи здоров’ю), отримає допомогу навіть у найвіддаленіших куточках країни

Ми свідомі того, що населення почувається незахищеним через недостатню ефективність системи реагування на правопорушення, надзвичайні ситуації та небезпечні події. Саме тому ми прагнемо досягти максимальної доступності послуг поліцейських та аварійно-рятувальних служб у будь-якій точці України в максимально стислий строк, зокрема з використанням сучасної наземної, авіаційної техніки та плавзасобів. 

З метою досягнення цієї цілі ми запровадимо систему екстреної допомоги населенню за єдиним номером “112” на всій території України, посилимо спроможності авіаційної та корабельно-катерної складових реагування на правопорушення та надзвичайні ситуації, забезпечимо швидку комунікацію громадян з поліцією за допомогою смартфону, удосконалимо операційні процедури системи реагування на правопорушення та надзвичайні ситуації, модернізуємо систему централізованого оповіщення населення про надзвичайні ситуації, забезпечимо максимальне покриття території сучасними послугами у сфері гідрометеорології та здійснимо інші необхідні заходи.

Стандартом прибуття на місце виклику для надання допомоги є 10 хвилин у місті та 20 хвилин поза містом. Це дозволить зберегти багато людських життів.

 

ЗгорнутиПереглянути більше

ПРОЕКТ Концепції державної політики щодо досягнення цілі 13.2 «Людина, яка потрапила в біду (надзвичайну чи іншу життєву ситуацію, що загрожує її життю чи здоров’ю), отримає допомогу навіть у найвіддаленіших куточках країни» Програми діяльності Кабінету Міністрів України

1. Проблема політики

1.1. Людина, яка потрапляє в надзвичайну ситуацію, або яка є потерпілою від злочину чи правопорушення, отримує допомогу від держави іноді із значним запізненням (невчасно), що ставить під загрозу її життя, здоров’я чи майно
1.2. Носій проблеми (клієнт; суспільна група, яка страждає від проблеми)
Громадяни України
1.3. Масштаб проблеми
Загальнонаціональна

Негативні фактори проблеми варіюються в залежності від регіону та в багатьох  випадках зумовлені відповідним профілем ризиків регіону, техногенною завантаженістю, рівнем економічної розвиненості, фізико-географічними особливостями регіону тощо.

Загалом в Україні ризик для людини загинути внаслідок надзвичайної ситуації складає 4,0Е – 06 (4 * 10 -6) (Аналітичний огляд стану техногенної та природної безпеки в Україні за 2018 рік), у той час коли такий же показник в середньому по ЄС складає 1,63Е-06 (1,63 * 10 -6).

В контексті проблеми кількісні характеристики щодо клієнтів, які не можуть вчасно отримувати критичні аварійно-рятувальні та поліцейські послуги держави, наразі більш-менш точно визначити неможливо. Після погодження ОДА та ОТГ схем розташування об’єктів інфраструктури публічних послуг та проведення перепису населення, який планується на 2020 рік, можна буде з певною точністю визначити зазначені показники.

1.4. Гострота проблеми
Гостра

Проблема має найвищу серед можливих пріоритетність та може бути ідентифікована як гостра через фатальність наслідків для людини (загроза життю та/або безпечному існуванню).

За останні 10 років унаслідок пожеж загинуло 28 тисяч 220 людей і 16 тисяч 884 людини було травмовано. Тільки прямі збитки, завдані пожежами, склали понад 12 мільярдів гривень, а загальні матеріальні втрати – біля 50 мільярдів гривень.

В надзвичайних ситуаціях за останні 10 років загинуло 2478 людей, постраждало 9709 людей, а завдані збитки склали майже 5  4738,64 мільярдів гривень.

Триваюча спільна робота ключових міністерств під модеруванням Мінрегіону за безпосереднього спрямування Міністра Кабінету Міністрів в контексті децентралізації щодо створення геоінформаційних систем, де зазначатимуться основні об’єкти інфраструктури публічних послуг, зокрема поліцейських та аварійно-рятувальних послуг (у визначених законодавством сферах), засвідчила, що на території переважної більшості  адміністративно-територіальних одиниць держави  є «білі плями», де критичні послуги держави не можуть надаватися  з дотриманням нормативного граничного часу прибуття відповідних підрозділів або взагалі не можуть надаватися. Аналітична система визначила, що з метою покриття всієї території України необхідно побудувати додатково ще 1169 центрів громадської безпеки (пожежне депо, поліцейська станція, карета швидкої допомоги).

Разом з тим, в цьому контексті системами оповіщення населення про загрози виникнення / виникнення надзвичайних ситуацій охоплено лише 79,8% території населених пунктів (найгірший показник Тернопільська область – 38,4%, Луганська область – 55%).

Станом на 31 грудня 2018 року у сформованих 62 ОТГ (577591 особа) працювало 45 дільничних офіцерів поліції, навантаження на одного дільничного складало 12835 осіб, у той час коли нормативний показник не повинен перевищувати 6 тис. осіб на одного дільничного (перевищення більше, ніж вдвічі), що зумовлювало незадоволення потреб потерпілих від правопорушень та злочинів (скарги людей, що вони взагалі не знають дільничного).

1.5. Динаміка проблеми
Нейтральна

Аналіз стану з пожежами, як основної складової від загальної кількості надзвичайних кількості ситуацій засвідчив, що незважаючи на загальну тенденцію до зниження кількості надзвичайних ситуацій (2018 рік – 128, 2017 рік – 166, зменшення на 22,2 %), відстежується тривожна тенденція до збільшення кількості загиблих від пожеж в сільській місцевості (2015 рік -1095, 2016 рік – 1046, 2017 рік -  956, 2018 рік - 1070 ) при відносній стабільності кількості пожеж в сільській місцевості (2015 рік – 35603, 2016 рік – 32317, 2017 рік – 35946, 2018 рік – 31501). Аналіз причин доводить, що основною причиною такої тенденції є збільшення кількості випадків невчасного (понаднормативного) прибуття аварійно-рятувальних до місця виникнення надзвичайної ситуації в сільській місцевості, де послуги аварійно-рятувальних та поліцейських служб надаються іноді із значним запізненням, а також недостатній рівень комунікації з екстреними службами (застарілі протоколи диспетчеризації).Загальна кількість загиблих на пожежах збільшилася на 7,5% і склала в 2018 році 1956 проти 1819 у 2017 році.

В перспективі на найближчі 3 роки за умови збереження чинної політики за оцінками збережеться нейтральна динаміка проблеми за рахунок прогресу в одних елементах та збереження «статусу кво» в інших.  За прогнозами відбудеться значне підвищення потенціалу щодо реагування на події, надзвичайні ситуації та правопорушення за допомогою авіаційних та корабельно-катерних засобів, а також завдяки реалізації принципу «Community Policing» в діяльності поліцейських підрозділів. У той же час, у разі збереження поточних протоколів диспетчеризації сил та засобів екстрених служб (номери 101, 102) та нестворення системи 112, а також за умови збереження поточного стану системи централізованого оповіщення населення про загрозу виникнення надзвичайної ситуації, людина не зможе вчасно отримувати / надсилати інформацію про виникнення НС, що в свою чергу призведе до несвоєчасного отримання допомоги та реагування на НС.

1.6. Причини проблеми
Причина 1 – Незадовільний рівень екстреної комунікації населення з державою щодо загрози виникнення / виникнення надзвичайної ситуації, злочину чи правопорушення
Причина 2 – Недостатнє охоплення території держави послугами аварійно-рятувальних та поліцейських служб (у визначених законодавством сферах)
1.7. Показники ефективності політики
  • Площа покриття послугами аварійно-рятувальних та поліцейських служб
  • Відсоток врятованих під час надзвичайних ситуацій та подій
  • Відсоток вчасного (нормативного) прибуття до місця події або надзвичайної ситуації

2. Пропонований курс політики

Підцілі
1. Максимальне розширення зони покриття послугами аварійно-рятувальних та поліцейських служб (у визначених законодавством сферах).
Показники результативності:
  • Забезпечено 100% покриття території країни послугами аварійно-рятувальних та поліцейських служб
  • Кількість випадків невчасного (наднормативного) прибуття до місця події або надзвичайної ситуації зменшено до 10% (від загальної кількості підтверджених виїздів)
Завдання до підцілі:
  • Посилення спроможностей авіаційної та корабельно-катерної складової системи реагування на правопорушення та надзвичайні ситуації (до 2024 року)
  • Оновлення парку аварійно-рятувальної та пожежної техніки оперативно-рятувальної служби (до 2024 року)
  • Реалізація принципу «Community Policing» шляхом поширення проекту «Поліцейський офіцер громади» (до 2021 року)
  • Створення центрів безпеки (пожежне депо, поліцейська станція, карета екстреної медичної допомоги) (до 2024 року)
2. Встановлення тісної (в обидва боки) якісної екстреної комунікації населення з державою щодо загрози виникнення / виникнення надзвичайної ситуації чи іншої небезпечної події (злочину, правопорушення)
Показники результативності:
  • Кількість врятованих під час надзвичайних ситуацій, інших небезпечних подій, злочинів чи інших правопорушень збільшено на 20% (відносно базового параметру).
Завдання до підцілі:
  • Запровадження системи екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112 (до 2024 року)
  • Модернізація системи централізованого оповіщення населення про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій (до 2023 року)
  • Забезпечення системи реагування на надзвичайні ситуації сучасними послугами у сфері гідрометеорології (до 2024 року)

Проект плану реалізації концепції політики

Заходи
Завдання: Посилення спроможностей авіаційної та корабельно-катерної складової системи реагування на правопорушення та надзвичайні ситуації (до 2024 року)
Захід Дата початку Дата завершення Відповідальні
1. Сформувати необхідну нормативно-правову базу щодо діяльності єдиної авіаційної системи безпеки та цивільного захисту 01.01.2020 31.12.2022 МВС; Національна поліція; Адміністрація Держприкордонслужби; ДСНС; Національна гвардія
2. Забезпечити функціонування складових єдиної авіаційної системи безпеки та цивільного захисту в органах системи Міністерства внутрішніх справ України 01.01.2020 31.12.2023 МВС; Національна поліція; Адміністрація Держприкордонслужби; ДСНС; Національна гвардія
3. Забезпечити приймання-передачу гелікоптерів виробництва компанії "AIRBUS HELICOPTERS SAS" для потреб єдиної авіаційної системи безпеки та цивільного захисту 01.01.2020 31.12.2023 МВС; Національна поліція; Адміністрація Держприкордонслужби; ДСНС; Національна гвардія
4. Сформувати мережу сервісних центрів для обслуговування та ремонту авіаційної техніки та забезпечити будівництво сервісного центру 01.01.2020 31.12.2024 МВС; Національна поліція; Адміністрація Держприкордонслужби; ДСНС; Національна гвардія
5. Забезпечити підготовку авіаційного персоналу для експлуатації та обслуговування гелікоптерів та літаків в системі Міністерства внутрішніх справ України 01.01.2020 31.12.2023 МВС; Національна поліція; Адміністрація Держприкордонслужби; ДСНС; Національна гвардія
Завдання: Оновлення парку аварійно-рятувальної та пожежної техніки оперативно-рятувальної служби (до 2024 року)
Захід Дата початку Дата завершення Відповідальні
1. Оснастити пожежно-рятувальні підрозділи пожежно-рятувальними автомобілями для пожежогасіння і проведення рятувальних робіт у кількості 28 одиниць за рахунок призначень 2019 року 01.01.2020 31.03.2020 ДСНС
2. Оновити матеріально-технічну базу органів та підрозділів служби цивільного захисту за рахунок призначень, державних програм, міжнародної технічної та гуманітарної допомоги інших незаборонених законодавством джерел 01.04.2020 31.12.2024 ДСНС
Завдання: Реалізація принципу «Community Policing» шляхом поширення проекту «Поліцейський офіцер громади» (до 2021 року)
Захід Дата початку Дата завершення Відповідальні
1. Реалізувати проект в кожній об`єднаній територіальній громаді 01.12.2019 31.12.2020 Національна поліція
2. Забезпечити навчання і донабір поліцейських для громад залучених до проекту областей, передбачити їх фінансування та матеріально-технічне забезпечення. 01.12.2019 31.12.2021 МВС; Національна поліція
3. Забезпечити поліцейських, які обслуговують територіальні громади, транспортними засобами, насамперед в місцях без розвинутої транспортної інфраструктури. 01.12.2019 31.12.2021 МВС; Національна поліція
Завдання: Створення центрів безпеки (пожежне депо, поліцейська станція, карета екстреної медичної допомоги) (до 2024 року)
Захід Дата початку Дата завершення Відповідальні
1. Надати методичну та практичну допомогу органам місцевого самоврядування в утворенні нових та реформуванні існуючих пожежно-рятувальних підрозділів місцевої і добровільної пожежної охорони в об’єднаних територіальних громадах, в тому числі у складі центрів безпеки 01.11.2019 31.12.2024 МВС; МОЗ; Національна поліція; ДСНС
2. Подати пропозиції до визначених нормативно-правовими актами центральних органів виконавчої влади щодо визначення Критеріїв утворення в населених пунктах центрів безпеки 01.01.2020 31.12.2020 МВС; МОЗ; Національна поліція; ДСНС
3. Максимально сприяти утворенню центрів безпеки в усіх об'єднаних територіальних громадах на підставі прийнятих відповідних критеріїв 01.01.2020 31.12.2024 МВС; МОЗ; Національна поліція; ДСНС
4. Забезпечити центри безпеки необхідним обладнанням та спеціальним транспортом для своєчасного реагування на заяви і повідомлення громадян про виникнення надзвчийаних ситуацій, ефективного надання поліцейських послуг 01.12.2019 31.12.2024 МВС; МОЗ; Національна поліція; ДСНС
Завдання: Запровадження системи екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112 (до 2024 року)
Захід Дата початку Дата завершення Відповідальні
1. Провести аудит попередньої діяльності зі створення системи екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112 01.01.2020 30.06.2020 МВС; МОЗ; Національна поліція; ДСНС
2. Розробити концепцію впровадження системи екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112 01.01.2020 30.06.2020 МВС; МОЗ; Національна поліція; ДСНС
3. Розробити та подати до Кабінету Міністрів України оновлену редакцію Закону України «Про систему екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112» 01.01.2020 31.12.2021 МВС; МОЗ; Національна поліція; ДСНС
4. Внести зміни до нормативно-правових актів з метою забезпечення повноцінного функціонування системи екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112 01.03.2021 31.12.2021 МВС; МОЗ; Національна поліція; ДСНС
5. Розробити проєктну документацію щодо побудови системи екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112 01.01.2022 30.06.2022 МВС; МОЗ; Національна поліція; ДСНС
6. Затвердити технічний проєкт створення і впровадження системи екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112 01.03.2022 30.06.2022 МВС; МОЗ; Національна поліція; ДСНС
7. Забезпечити практичний запуск системи екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112 01.03.2022 31.03.2023 МВС; МОЗ; Національна поліція; ДСНС
8. Підготувати диспетчерський персонал служб життєдіяльності та екстрених оперативних служб для роботи з програмно-технічним комплексом системи екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112 01.01.2023 30.06.2023 МВС; МОЗ; Національна поліція; ДСНС
9. Розробити та впровадити протоколи (інструкції взаємодії) роботи центрів екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112 01.06.2023 30.09.2023 МВС; МОЗ; Національна поліція; ДСНС
10. Провести інформаційну кампанію серед населення України щодо можливості отримання екстреної допомоги за єдиним телефонним номером 112 01.09.2023 31.12.2023 МВС; МОЗ; Національна поліція; ДСНС
Завдання: Модернізація системи централізованого оповіщення населення про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій (до 2023 року)
Захід Дата початку Дата завершення Відповідальні
1. Розробити проектно-технічну документацію на проведення реконструкції загальнодержавної автоматизованої системи централізованого оповіщення населення про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій 01.01.2020 31.12.2020 ДСНС; МВС
2. Розробити Національний стандарт щодо побудови та функціонування системи оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій 01.01.2020 31.12.2020 ДСНС; Рада Міністрів АРК;обласні; Київська та Севастопольська міські державні адміністрації; органи місцевого самоврядування (за згодою)
3. Розробити Інструкцію щодо застосування сигналів оповіщення в системах оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій 01.01.2020 31.12.2020 ДСНС
4. Провести реконструкцію загальнодержавної автоматизованої системи централізованого оповіщення населення про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій за рахунок призначень, державних програм, міжнародної технічної та гуманітарної допомоги інших незаборонених законодавством джерел 01.01.2021 31.12.2023 ДСНС; МВС
Завдання: Забезпечення системи реагування на надзвичайні ситуації сучасними послугами у сфері гідрометеорології (до 2024 року)
Захід Дата початку Дата завершення Відповідальні
1. Погодити та подати до Кабінету Міністрів України проєкт Концепції Державної цільової програми матеріально-технічного переоснащення національної гідрометеорологічної служби на період 2020 - 2022 років 01.01.2020 31.07.2020 ДСНС; МВС
2. Розробити, погодити та подати на розгляд Кабінету Міністрів України проєкт Державної цільової програми матеріально-технічного переоснащення національної гідрометеорологічної служби на період 2020 - 2022 років 01.07.2020 31.12.2020 ДСНС; МВС
3. Запровадити автоматизовані системи спостережень, передачі, обробки інформації, автоматизованого доведення інформації до користувачів та забезпечення якості надання інформаційних послуг 01.02.2021 31.12.2023 ДСНС