#

Уряд  УКРАЇНИ ua

Програма діяльності
Кабінету Міністрів України

Міністерство культури, молоді та спорту України
#
Бородянський Володимир
Міністр
Відповідальний
  • Максимчук Анатолій Олександрович
    Заступник міністра
Ціль

4.5. Українець рідше стикається з маніпулятивними та фейковими новинами, повідомленнями та матеріалами

В умовах гібридної війни важливими є навички критичного мислення, усвідомленого споживання інформаційних продуктів, стійкості до маніпуляцій та агресивних новин. Проте в інтенсивному інформаційному потоці навіть людина, яка критично мислить, може бути введена в оману маніпулятивною, фейковою інформацією. Це може спонукати її до висновків або дій, що зрештою їй нашкодять в інтересах маніпулятора.

Тому ми створимо належні умови для ринку медіа послуг, розширимо можливості для інформування населення на тимчасово окупованих територіях, а також стимулюватимемо створення якісного інформаційного простору через ідентифікацію маніпулятивного контенту (використовуючи інструменти співрегулювання і саморегулювання) та реалізації програми підтримки створення медіа продуктів, що протидіятимуть інформаційній агресії.

Окрема увага буде приділена роботі з інформаційними атаками з боку країни агресора з метою зниження їх впливу на громадян України, зокрема через вжиття заходів для зменшення споживання контенту держави-агресора мінімум вдвічі.

Це дозволить у своїй сукупності зменшити шкоду, що завдається громадянам України внаслідок поширення фейків, зокрема зменшити кількість соціальних конфліктів.

ЗгорнутиПереглянути більше

ПРОЕКТ Концепції державної політики щодо досягнення цілі 4.5. «Українець рідше стикається з маніпулятивними та фейковими новинами, повідомленнями та матеріалами» Програми діяльності Кабінету Міністрів України

1. Проблема політики

1.1. Українці щоденно стикаються з дезінформаційним контентом - новинним та суспільно-політичним
1.2. Носій проблеми (клієнт; суспільна група, яка страждає від проблеми)
Українські громадяни (як на підконтрольній Уряду України території, так і на тимчасово окупованих територіях), які споживають новинний та суспільно-політичний контент
1.3. Масштаб проблеми
Загальнонаціональна

95% населення України. Дезінформаційний контент розповсюджується російськими та окремими українськими медіа, юридичними та фізичними особами

1.4. Гострота проблеми
Гостра

Проблема є гострою, оскільки наявність дезінформаційного контенту в медіа, призводить до того, що медіа використовуються країною-агресором, її прибічниками в Україні, та деякими українськими політичними силами, для впливу на суспільну думку з метою донесення російських наративів, впливу на результати виборів, підриву довіри до інституцій державної влади, дестабілізації ситуації в Україні.  При цьому, відповідно до Опитування «Ставлення населення до ЗМІ та споживання різних типів медіа у 2019 р.», здійсненого компанією InMind на замовлення USAID та INTERNEWS, 75 % опитаних обізнані з тим, що в медіа розповсюджуються  дезінформаційні матеріали. 65% з них, сказали, що можуть відрізнити правдиві матеріали від дезінформаційних. І лише 11% з цих 65%  змогли реально ідентифікувати дезінформаційні матеріали

1.5. Динаміка проблеми
Негативна

З початку гібридної війни РФ проти України, обсяги дезінформаційного контенту постійно зростають. Невжиття заходів щодо протидії розповсюдженню дезінформаційного контенту несе пряму загрозу інформаційній безпеці нашої країни

1.6. Причини проблеми
Причина 1 – Відсутні ефективні інструменти (в тому числі, на законодавчому рівні) протидії інформаційній агресії
Причина 2 – Не налагоджено ефективну співпрацю різних державних інституцій у сфері виявлення та протидії дезінформаційним операціям спрямованим на державу, державні інституції
Причина 3 – Низький рівень медіа грамотності серед українців
Причина 4 – Низький рівень проникнення наземного ефірного сигналу українських телерадіокомпаній на територію проведення ООС та ТОТ
Причина 5 – Невелика кількість в інформаційному просторі ТОТ контенту, який спрямований на реінтеграцію в український інформаційний і культурний простір мирного населення, що проживає на ТОТ
1.7. Показники ефективності політики
  • Обсяг маніпулятивного контенту знизився вдвічі (індекс)
  • Споживання контенту держави-агресора знизилось вдвічі

2. Пропонований курс політики

Підцілі
1. Зменшення кількості маніпулятивного та дезінформаційного контенту в медійному просторі України, обмеження доступу до російського контенту в українських медіа
Показники результативності:
  • Кількість маніпулятивного та дезінформаційного контенту в українських медіа має зменшитись щонайменше у два рази
Завдання до підцілі:
  • Введення заборони на володіння та/або фінансування українських медіа юридичними особами та/або фізичними особами країни-агресора
  • Введення обов’язкової процедури реєстрації медіа в Україні
  • Внесення в чинне законодавство критеріїв дезінформаційного контенту
  • Введення кримінальної відповідальності за умисне систематичне розповсюдження дезінформаційного контенту
  • Створення й забезпечення умов для здійснення журналістами їх законної діяльності
  • Створення й забезпечення умов для фізичного, юридичного, соціального захисту журналістів
2. Створення міжвідомчої системи виявлення та протидії інформаційним операціям, спрямованим на державу, державні інституції, авторитет публічної влади тощо
Показники результативності:
  • Ефективне реагування з боку державних інституцій на відповідні інформаційні операції відбувається протягом 3-4 годин з моменту їх виявлення
Завдання до підцілі:
  • Розробка та затвердження ключових документів щодо попередження та протидії інформаційним загрозам
  • Організація взаємодії на базі міжвідомчої системи попередження та протидії інформаційним загрозам між МЗС, СБУ, МО, РНБО, МВС, СКМУ, МКМС, Держспецзв’язку
  • Організація на базі МКМС моніторингово-аналітичного центру, який в режимі 24/7 буде здійснювати моніторинг інформаційного поля, виявляти інформаційні загрози, здійснювати їх аналіз і оцінку, розробляти варіанти рішень стосовно протидії виявленим загрозам на кроссекторальному рівні
3. Підвищення медіаграмотності громадян
Показники результативності:
  • Відсоток громадян, здатних ідентифікувати дезінформаційний контент має зрости до 50% протягом п’яти років
Завдання до підцілі:
  • Розробка та затвердження на рівні Уряду програми підвищення медіаграмотності громадян
  • Створення міжвідомчої робочої групи з питань реалізації програми підвищення медіаграмотності громадян
  • Розробка та запуск цифрових інструментів (сайти, мобільні додатки тощо) для формування практичних навичок виявлення дезінформаційного контенту
4. Забезпечення доступу населення, що проживає в зоні проведення ООС, на ТОТ, а також на територіях, які межують з РФ до українського розважального, інформаційного, суспільно-політичного контенту
Показники результативності:
  • Кількість населення в зоні проведення ООС, на ТОТ, а також на територіях, які межують з РФ, що має доступ до українського розважального, інформаційного, суспільно-політичного контенту має становити не менше ніж 80%
Завдання до підцілі:
  • Виявлення «білих плям» в покритті ефірним сигналом українських мовників на території ООС та ТОТ, а також на територіях, які межують з РФ
  • Збільшення території покриття наземним ефірним сигналом українських мовників (аналоговим та цифровим) в зоні проведення ООС та ТОТ, а також на територіях, які межують з РФ
5. Збільшення в інформаційному просторі ТОТ контенту, який спрямований на реінтеграцію в український інформаційний і культурний простір мирного населення, що проживає на ТОТ
Показники результативності:
  • Кількість контенту в інформаційному просторі ТОТ, який спрямований на реінтеграцію в український інформаційний і культурний простір мирного населення, що проживає на ТОТ збільшилась в два рази
Завдання до підцілі:
  • Запуск на базі платформи іномовлення інформаційно-розважального телеканалу, контент якого буде спрямований на реінтеграцію жителів ТОТ в український культурний простір
  • Запуск на базі платформи іномовлення інформаційного телеканалу, контент якого буде спрямований на реінтеграцію жителів ТОТ в український інформаційний простір

Проект плану реалізації концепції політики

Заходи
Завдання: Введення заборони на володіння та/або фінансування українських медіа юридичними особами та/або фізичними особами країни-агресора
Захід Дата початку Дата завершення Відповідальні
Розробка і узгодження моделі та інструментів боротьби з дезінформацією 01.11.2019 28.02.2020 МКМС; Національна рада з питань телебачення і радіомовлення (за згодою)
Обговорення в різних форматах моделі та інструментарію із зацікавленими особами 01.11.2019 31.03.2020 МКМС; Національна рада з питань телебачення і радіомовлення (за згодою)
Розробка та адвокація ухвалення необхідних законопроектів 01.11.2019 01.05.2020 МКМС; Національна рада з питань телебачення і радіомовлення (за згодою)
Забезпечення практичної реалізації моделі боротьби з дезінформацією в інформаційному просторі України 01.01.2020 31.12.2020 МКМС; Національна рада з питань телебачення і радіомовлення (за згодою)
Розробка реалізація інформаційних кампаній 01.02.2020 31.12.2020 МКМС; Національна рада з питань телебачення і радіомовлення (за згодою)
Завдання: Введення обов’язкової процедури реєстрації медіа в Україні
Захід Дата початку Дата завершення Відповідальні
Розробка і узгодження моделі 01.11.2019 28.02.2020 МКМС
Обговорення в різних форматах моделі та інструментарію із зацікавленими особами 01.11.2019 31.03.2020 МКМС
Розробка та адвокація ухвалення необхідних законопроектів 01.11.2019 01.05.2020 МКМС
Забезпечення практичної реалізації моделі 01.01.2020 31.12.2020 МКМС
Завдання: Внесення в чинне законодавство критеріїв дезінформаційного контенту
Захід Дата початку Дата завершення Відповідальні
Розробка і узгодження моделі 01.11.2019 28.02.2020 МКМС
Обговорення в різних форматах моделі та інструментарію із зацікавленими особами 01.11.2019 31.03.2020 МКМС
Розробка та адвокація ухвалення необхідних законопроектів 01.11.2019 01.05.2020 МКМС
Забезпечення практичної реалізації моделі 01.01.2020 31.12.2020 МКМС
Завдання: Введення кримінальної відповідальності за умисне систематичне розповсюдження дезінформаційного контенту
Захід Дата початку Дата завершення Відповідальні
Розробка і узгодження моделі 01.11.2019 28.02.2020 МКМС
Обговорення в різних форматах моделі та інструментарію із зацікавленими особами 01.11.2019 31.03.2020 МКМС
Розробка та адвокація ухвалення необхідних законопроектів 01.11.2019 01.05.2020 МКМС
Забезпечення практичної реалізації моделі 01.01.2020 31.12.2020 МКМС
Завдання: Створення й забезпечення умов для здійснення журналістами їх законної діяльності
Захід Дата початку Дата завершення Відповідальні
Розробка і узгодження моделі 01.11.2019 28.02.2020 МКМС
Обговорення в різних форматах моделі та інструментарію із зацікавленими особами 01.11.2019 31.03.2020 МКМС
Розробка та адвокація ухвалення необхідних законопроектів 01.11.2019 01.05.2020 МКМС
Забезпечення практичної реалізації моделі 01.01.2020 31.12.2020 МКМС
Завдання: Створення й забезпечення умов для фізичного, юридичного, соціального захисту журналістів
Захід Дата початку Дата завершення Відповідальні
Розробка і узгодження моделі 01.11.2019 28.02.2020 МКМС
Обговорення в різних форматах моделі та інструментарію із зацікавленими особами 01.11.2019 31.03.2020 МКМС
Розробка та адвокація ухвалення необхідних законопроектів 01.11.2019 01.05.2020 МКМС
Забезпечення практичної реалізації моделі 01.01.2020 31.12.2020 МКМС
Завдання: Розробка та затвердження ключових документів щодо попередження та протидії інформаційним загрозам
Захід Дата початку Дата завершення Відповідальні
Розробка концептуальних засад функціонування системи 01.12.2019 31.01.2020 МКМС; МЗС; СБУ; Міноборони; МВС; Мінцифри, Секретаріат Кабінету Міністрів України; Адміністрація Держспецзв’язку; Рада національної безпеки і оборони (за згодою)
Проведення консультацій із зацікавленими органами 01.02.2020 31.03.2020 МКМС; МЗС; СБУ; Міноборони; МВС; Мінцифри, Секретаріат Кабінету Міністрів України; Адміністрація Держспецзв’язку; Рада національної безпеки і оборони (за згодою)
Розробка та адвокація ухвалення необхідних нормативно-правових актів 01.04.2020 31.07.2020 МКМС; МЗС; СБУ; Міноборони; МВС; Мінцифри, Секретаріат Кабінету Міністрів України; Адміністрація Держспецзв’язку; Рада національної безпеки і оборони (за згодою)
Завдання: Організація взаємодії на базі міжвідомчої системи попередження та протидії інформаційним загрозам між МЗС, СБУ, МО, РНБО, МВС, СКМУ, МКМС, Держспецзв’язку
Захід Дата початку Дата завершення Відповідальні
Організація ефективної взаємодії між відповідними органами державної влади та обміну інформацією 01.02.2020 31.03.2020 МКМС; МЗС; СБУ; Міноборони; МВС; Мінцифри, Секретаріат Кабінету Міністрів України; Адміністрація Держспецзв’язку; Рада національної безпеки і оборони (за згодою)
Завдання: Організація на базі МКМС моніторингово-аналітичного центру, який в режимі 24/7 буде здійснювати моніторинг інформаційного поля, виявляти інформаційні загрози, здійснювати їх аналіз і оцінку, розробляти варіанти рішень стосовно протидії виявленим загрозам на кроссекторальному рівні
Захід Дата початку Дата завершення Відповідальні
Розробка та запуск програмного продукту 01.02.2020 31.08.2021 МКМС; МЗС; СБУ; Міноборони; МВС; Мінцифри, Секретаріат Кабінету Міністрів України; Адміністрація Держспецзв’язку; Рада національної безпеки і оборони (за згодою)
Завдання: Розробка та затвердження на рівні Уряду програми підвищення медіаграмотності громадян
Захід Дата початку Дата завершення Відповідальні
Розробка та затвердження відповідної нормативно-правової бази та методичних матеріалів 01.02.2020 30.07.2020 МКМС; МОН; Мінцифри
Імплементація програми в різних сферах (освіта, медіа, тощо) 01.07.2020 31.12.2023 МКМС; МОН; Мінцифри
Завдання: Створення міжвідомчої робочої групи з питань реалізації програми підвищення медіаграмотності громадян
Захід Дата початку Дата завершення Відповідальні
Організація ефективної взаємодії між усіма ключовими суб’єктами як серед державних інституцій, так серед не державних 01.02.2020 01.10.2020 МКМС; МОН; Мінцифри
Завдання: Розробка та запуск цифрових інструментів (сайти, мобільні додатки тощо) для формування практичних навичок виявлення дезінформаційного контенту
Захід Дата початку Дата завершення Відповідальні
Придбання/розробка відповідного програмного забезпечення 01.06.2020 01.07.2021 МКМС; МОН; Мінцифри
Розробка реалізація кампаній з промоції програми 01.02.2021 31.12.2023 МКМС; МОН; Мінцифри
Завдання: Виявлення «білих плям» в покритті ефірним сигналом українських мовників на території ООС та ТОТ, а також на територіях, які межують з РФ
Захід Дата початку Дата завершення Відповідальні
Здійснення моніторингу покриття ефірним сигналом українських мовників на території проведення операції Об’єднаних сил, а також на територіях, які межують з РФ 01.12.2019 31.03.2020 МКМС; Національна рада з питань телебачення і радіомовлення (за згодою); Адміністрація Держспецзв’язку; ДП «УДЦР»
Завдання: Збільшення території покриття наземним ефірним сигналом українських мовників (аналоговим та цифровим) в зоні проведення ООС та ТОТ, а також на територіях, які межують з РФ
Захід Дата початку Дата завершення Відповідальні
Проведення тестових випробувань поширення наземного ефірного сигналу українських мовників на території проведення операції Об’єднаних сил, а також на територіях, які межують з РФ 31.03.2020 31.05.2020 МКМС; Національна рада з питань телебачення і радіомовлення (за згодою); Адміністрація Держспецзв’язку; ДП «УДЦР»
На підставі моніторингу та випробувань розробка й реалізація плану збільшення покриття та доставки сигналу українських мовників в зону проведення операції Об’єднаних сил, на тимчасово окупованих території, а також на території, які межують з РФ 01.06.2020 31.12.2020 МКМС; Національна рада з питань телебачення і радіомовлення (за згодою); Адміністрація Держспецзв’язку; ДП «УДЦР»
Завдання: Запуск на базі платформи іномовлення інформаційно-розважального телеканалу, контент якого буде спрямований на реінтеграцію жителів ТОТ в український культурний простір
Захід Дата початку Дата завершення Відповідальні
Розробка та узгодження програмних концепцій двох телеканалів 01.11.2019 30.07.2020 МКМС; інші центральні органи виконавчої влади
Внесення змін до законодавства 01.01.2020 30.03.2020 МКМС
Створення/придбання відповідного контенту з метою забезпечення реалізації концепцій 01.01.2020 30.07.2020 МКМС; інші центральні органи виконавчої влади
Розробка реалізація кампаній з промоції телеканалів 01.03.2020 30.07.2020 МКМС
Завдання: Запуск на базі платформи іномовлення інформаційного телеканалу, контент якого буде спрямований на реінтеграцію жителів ТОТ в український інформаційний простір
Захід Дата початку Дата завершення Відповідальні
Розробка та узгодження програмних концепцій двох телеканалів 01.11.2019 30.07.2020 МКМС; інші центральні органи виконавчої влади
Внесення змін до законодавства 01.01.2020 30.03.2020 МКМС
Створення/придбання відповідного контенту з метою забезпечення реалізації концепцій 01.01.2020 30.07.2020 МКМС; інші центральні органи виконавчої влади
Розробка реалізація кампаній з промоції телеканалів 01.03.2020 30.07.2020 МКМС